The implementation of reading corner and teacher modeling in Indonesian learning through psycholinguistic approach
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Depdiknas, Peraturan. Menteri Pendidikan Nasional. Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006. Tentang. Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.
Ahmad, S. (2011). Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah. Jakarta: PT. Kencana Prenada.
Ampuni, S. (1998). Proses Kognitif Dalam Pemahaman Bacaan. Journal Psikologi. 6 (2). 16-26.
Amri, S. (2011). Paikem Gembrot Sebuah Analisis Teoritis dan Praktis. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rhineka Cipta.
Asrori, I. (2016).Strategi Pembelajar Indonesia Mengidentifikasi Makna Kata Bahasa Dalam Konteks Kalimat Wacana Geografi. Journal Arabi. 1 (2). 11-23.
Batubara, H. H. & Ariani, D. N. (2018). Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan; Teori, Penelitian dan Pengembangan. 3 (4). 447-452.
Busro, M. (2016). Kajian Dalam Psikolinguistik, Perangkat Penelitian, Strategi, dan Penggunaan Metode Penelitian. Journal Al Hikmah. 6 (2). 209-218.
Chaer, A. & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif, Bandung: Pustaka Setia.
Daryanto. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.
Djiwandono, S. (2008). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT. Indeks.
Djumingin. Sulastriningsih & Syamsudduha. (2009). Perencanaan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Makassar: Badan Penerbit UNM
Farboy, S. (2009). Penerapan Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menemukan Gagasan Utama Sebuah Teks Pada Siswa Kelas VII di SMP Negeri 3 Batu. Journal Artikulasi. 7 (1). 415-431.
Hadi, S. (2006). Metodologis Reseach. Jakarta: Andi Offset.
Inten, D., N. (2017). Role Of the Family Toward Early Literacy of The Children. Jurnal Pendidikan Anak Usia DIni, 1 (1). 23-33.
Koentjaraningrat. (1989). Metode-Metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia.
Langi, A. Tahir, M., & Idris. (2017). Peningkatan Kemampuan Membaca Dan Menulis Dengan Menggunakan Kartu Huruf di Kelas I SDN 2 Wombo, Jurnal Kreatif Tadulako. 4 (8). 88-102.
Lisnawati, I. (2008). Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa. Dalam Educare: Jurnal Pendidikan dan Budaya. 6 (1). 31-44.
Mansyur, U. (2016). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Proses. Journal Retorika. 9 (2). 90-163.
Moleong, L., J. (2009). Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Muslih, M. (2009). Melaksanakan PTK itu Mudah; Classroom Action Research. Jakarta: Bumi Aksara.
Mustikowati, D. Wijayanti, E. & Darmanto, J. (2016) Meningkatkan Semangat Membaca Dan Menulis Siswa Sekolah Dasar Dengan Permainan Kata Bersambut. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual. 1 (1). 39-42.
Nugroho, A. H., Puspitasari, R. & Puspitasari, E. (2016). Implementasi gemar membaca melalui program pojok baca dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas VIII di SMPN 2 Sumber, Jurnal Edueksos. 5 (2). 187-206.
Nurdin, S. (2004). Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Intermasa.
Putri, W.,N. & Nugroho, M.,A. (2016), Strategi Pengembangan Profesionalisme Tenaga Pendidik di Madrasa. Mudarrisa; Jurnal Kajian Pendidikan Islam. 8 (2). 313-340.
Pratiwi, I. M. & Ariawan, V. A. N. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Membaca Permulaan di Kelas Satu Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. 26 (1). 69-76.
Rahim, F. (2008). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Siregar. Y. (2013). Kompetensi Guru Dalam Bidang Strategi Perencanaan Dan Pembelajaran Matematika. Journal Formatif. 3 (1). 39-48.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan, Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sulasih, E. S. (2016). Pengaruh Minat Membaca Karya Sastra Kreativitas Terhadap Keterampilan Menulis Novel. Journal Pujangga. 2 (2). 80-93.
Syamsuddin. (2006). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Tarigan, H., G. (1979). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: PT. Angkasa.
Widiarta, I. W. Ganing, N. & Meter I. G. (2014). Pengaruh Pendekatan Quantum Reading Terhadap Keterampilan Membaca Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Mimbar PGSD. 2 (1). 2014.
DOI: https://doi.org/10.18326/mdr.v10i1.47-72
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Khoiriyatun Ni'mah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)
Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga, Indonesia
Jl. Lingkar Salatiga Km. 2 Pulutan, Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50716,
Telp. (0298) 323706 – Fax. (0298) 323433
Technical Support: jurnalmudarrisa@iainsalatiga.ac.id
P-ISSN: 2085-2061
E-ISSN: 2541-3457