The Use of Teaching Aids in Increasing Student Motivation at Elementary School

Gamar Al Haddar, Nurul Azmi

Abstract


This study aims to determine the role of teaching aids by teachers in increasing student motivation at Elementary School 027 Samarinda Ulu in the 2019/2020 learning year. The technique of determining the subject used in this research was purposive sampling, and the data analysis techniques used data collection, data selection, data presentation, and conclusion drawing. The type of triangulation used is source triangulation.

The result of the research is that the teacher uses teaching aids that are two-dimensional and three-dimensional. The increase in learning motivation for grade 1B students is good, and this is evidenced by the willingness of students to bring props, increasing the enthusiasm of students to improve their lack of grades, increasing the focus of student learning, the enthusiasm of students in demonstrating the use of teaching aids directly.


Keywords


Teaching Aids; Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Balfanz, R. (2009). Putting middle grades students on the graduation path. Policy and practice brief.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Budi Utama.

Hartati. (2010). Pengembangan Alat Peraga Gaya Gesek Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 128-132.

Hendratmoko, T. K. (2018). Tujuan Pembelajaran Berlandaskan Konsep Pendidikan Jiwa Merdeka Ki Hajar Dewantara. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 152-157.

Kusiah. (2015). Upaya meningkatkan Motivasi Belajar Matematika dengan Media Gambar Siswa Kelas 1 SDN Kajen Margoyoso Pati Tahun 2014/2015. Metrologia, 116.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 150-168.

Nomleni, F. &. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 219-230.

Pane, A. &. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 333-352.

Pianda, D. (2018). Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jawa barat: CV Jejak.

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik. Jakarta: Kencana.

Purbaningsih, T. (2017). Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 03 Gondangrejo Tahun Pelajaran 2017 . Doctoral dissertation, IAIN Metro.

Rahayu, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga Dengan Pembelajaran Langsung Dalam Meningkatkan Motivasi Mengajar Guru Di Sd Negeri 010 Pagaran Tapah. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1016.

Rahman, H. S. (2002). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: PGTKI Press.

Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sarimani. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Membaca Menggunakan Alat Peraga Kartu Huruf Dengan Penerapan Tematik di Kelas I. Jurnal Konseling dan Pendidikan.

Setiadi, H. ( 2016). The Implementation Of Assessment In The Curriculum 2013. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, Volume 20, No 2, Desember 2016 (166-178).

Solichah, I. (2014). Alat Peraga untuk Pelajar Tunarungu Penggunaan Bentuk Dua Dimensi Bangun Datar pada Siswa Tunarungu. Media Guru.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Stubbs, S. (2002). Pendidikan Inklusif: Ketika hanya ada sedikit sumber, trans. Susi Septaviana R.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2002). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Prakteknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumiharsono, R. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik. Jawa Timur: Pustaka Abadi.

Tarihoran, E. (2018). Profesi Guru Dalam Tantangan, Harapan dan Kenyataan. SAPA-Jurnal Kateketik dan Pastoral, 100-114.

Triyono, U. (2019). Kepemimpinan Transformasional dalam Pendidikan: (Formal, Non Formal, dan Informal). Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Widiastuti, A. (2016). Penggunaan Alat Peraga Kertas Lipat Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika Pada Konsep Pecahan Kelas IV di SD Negeri 1 Harapan Rejo Tahun Pelajaran 2015/2016. FKIP PGMI STAIN Jurai Siwo.

Zayadi, A., & Majid, A. (2005). Tadzkirah Pendidikan Agama Islam (PAI) Berdasarkan Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.18326/mdr.v12i2.137-149

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Gamar Al Haddar, Nurul Azmi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)

Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga, Indonesia

Jl. Lingkar Salatiga Km. 2 Pulutan, Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50716,
Telp. (0298) 323706 – Fax. (0298) 323433

Technical Support: jurnalmudarrisa@iainsalatiga.ac.id

 

View MUDARRISA Stats

 

 

P-ISSN: 2085-2061

E-ISSN: 2541-3457