Development of Science Thematic Learning Media Discovery Learning Model Based on Science, Technology and Society (STM)

Titin Rambe, Kiki Pratama Rajagukguk

Abstract


The aim of research to develop instructional supplement in the form of thematic learning media discovery learning models based STM (science, technology and society) are valid and interesting.The background of this development the lack of use of the media used in teaching natural science is limited to only using textbooks and whiteboards.This development uses the ADDIE model development procedure which includes 5 steps, namely: (1) analyze, (2) design, (3) development, (4) implementation, (5) evaluation. Data analysis technique used is the analysis of qualitative data and quantitative data analysis.Qualitative data analysis was obtained from the validation results of material experts, media experts, learning design experts and teacher. Analysis of quantitative data obtained from questionnaire scores and student learning outcomes tests. Based on data analysis, it shows that the thematic learning media developed are valid and interesting to use in learning.


Keywords


Thematic Learning Media; Discovery Learning; STM

Full Text:

PDF

References


Agus. S., (2003), Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD. Bogor: Ghalia Indonesia

Aini, A. N., Anggoro, B. S., & Putra, F. G. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Transportasi Berbantuan Sparkol. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 287–296.

Akbar, P.S. & Usman, H. (2013). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara

Akbar, Sa'dun dan Hadi Sriwiyana. (2011). Pengembangan Kurikulum dan. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Yogyakarta: Cipta Media.

Akbar, Sa'dun. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Arikunto, S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

BSNP. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Dasar. Diknas

Budiman, A., Arifin, A., & Marlianto, F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada SMK di Pontianak. Jurnal Nasional Komputasi Dan Teknologi Informasi (JNKTI), 2(2), 133. https://doi.org/10.32672/jnkti.v2i2.1556

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Febryana, E., & Pujiastuti, D. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Menggunakan Chamilo pada Pembelajaran Segitiga dan Segiempat. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 265–276.

Hamdunah. (2015). Praktikalitas Pengembangan Modul Kontruktivisme Dan Website Pada Materi Lingkaran Dan Bola. Lemma. 2, (1), hal 42-35.

Hasanah, N., Rajagukguk, K. P., & Shafa, I. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Sintaksis: Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IPA, IPS Dan Bahasa Inggris, 3(1), 24–30.

Hobri. (2010). Metodologi Penelitian Pengembangan (Aplikasi pada PenelitianPendidikan Matematika). Jember : Pena Salsabila

Lubis, E. L. S., Rajagukguk, K. P., & Mustika, L. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Sintaksis, 2(2), 1–10.

Lubis, R. R., Rajagukguk, K. P., Kirana, J., & Rahayu, N. S. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Model 4D Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14–22.

Magdalena, I., Cahya, F., Ramdani, T., & Anggraini, M. C. (2021). Implementasi Pembelajaran Tematik Sesuai Kurikulum 2013 Di SDN Sukasari II Rajeg. 3, 141–157.

Mardapi, Djemari. (2013). Teknik Penyususnan Instrumen Dan Notes. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Musfiqon. (2011). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya

Nana Syaodih Sukmadinata. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

National Research Council. (1996). National Science Education Standarts. Washington, DC: National Academic Press.

Patmi, S, R. A., & Sina, I. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Model Problem Based Learning. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(4), 337– 346. https://doi.org/10.24036/jptk.v2i1.4623

Pertiwi, F. T., & Sumbawati, M. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Learning Management System Berbasis Chamilo dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer. It-Edu, 3(02), 88–97.

Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suyanto, dan Asep Jihad. (2013).Menjadi Guru Profesional, Strategi meningkatkan. Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta : Esensi Erlangga. Group.

Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Surabaya: Prestasi Pustaka.

Trianto. (2015). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi. Anak Usia Dini TK/RA dan anak Kelas Awal SD. Jakarta: Prenadamedia.

Zulfan and Samsuddin. (2016). “Analisa & Perancangan Edukasi Keamanan Berlalu Lintas bagi Masyarakat Berbasis Konten Multimedia Animasi,” Anal. Peranc. Edukasi Keamanan Berlalu Lintas bagi Masy. Berbas. Konten Multimed. Animasi, vol. 1, no. 1, pp. 22–30




DOI: https://doi.org/10.18326/mdr.v13i2.164-180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)

IAIN Salatiga

Jl. Lingkar Salatiga Km. 2 Pulutan, Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50716,
Telp. (0298) 323706 – Fax. (0298) 323433

Technical Support: jurnalmudarrisa@iainsalatiga.ac.id

 

View MUDARRISA Stats

 

 

P-ISSN: 2085-2061

E-ISSN: 2541-3457