Internalization of Islamic Values in Madrasah Ibtidaiyah's General Lessons in Developing Students' Morals

M Dahlan R, Zainal Arief, Noor Isna Alfaien, Rosmawati Binti Mohamad Rashit

Abstract


The identification of madrasah as an Islamic school is a reflection of Islamic education itself, which leads to the goal of Islamic education, namely the formation of morals by internalization. Madrasah Ibtidaiyah is an educational institution that is characterized by Islam, but in the learning process it does not only teach religious subjects but also general subjects. The methodology used in this study is descriptive with a post-positivist approach, with purposive sampling for determining data sources, in-depth interviews as data collection, and Miles and Huberman's theory for analysis. The findings revealed that internalization of Islamic values in the formation of students' morality tends to be religious, independent, social, environmental, tolerant, and friendship related at Madrasah Ibtidaiyah. This study suggests that Madrasah Ibtidaiyah be used to realize and familiarize morals, with teachers serving as role models and being on the front lines of moral implementation.

Keywords


student morals; madrasa Ibtidaiyah; Islamic values; general lessons

Full Text:

PDF

References


Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk karakter religius peserta didik melalui metode pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 21–33.

Arini, A., & Surur, S. (2019). Pendidikan Keluarga. Education, Learning, and Islamic Journal, 1(01), 1–21.

Asnawi, M. F. (2020). Pengembangan Karakter Tanggung Jawab Di Pondok Pesantren Panggung Tulungagung. IAIN Tulungagung.

Aziz, A. (2018). Hubungan Antara Kompetensi Guru Dan Kepercayaan Diri Dengan Kemandirian Siswa SMP N 2 Pangkalan Susu. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 15–29.

Dwiyani, A., & Sari, E. S. (2021). Pembentukan Sikap Toleransi Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Multikultural di SMAN 2 Mataram. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1–11.

Efendi, D. (2019). Proses pembentukan aqidah dan akhlak pada siswa sekolah dasar di kota Jayapura. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 9–20.

Efendi, R., Dirgayunita, A., & Dheasari, A. E. (2022). Upaya Guru PAI Dalam Membina Akhlak Siswa SMP Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 32–41.

Febrianto, A., & Shalikhah, N. D. (2021). Membentuk Akhlak Di Era Revolusi Industri 4.0 Dengan Peran Pendidikan Agama Islam. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(1), 105–110.

Hakim, N. (2021). Internalisasi Nilai Aklaqul Karimah Siswa MI Tarbiyatut Tholabah Kranji Paciran Lamongan. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 99–107.

Isdianawati, N. (2018). Metode Guru Dalam Pembinaan Akhlak Karimah Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Tulungagung. IAIN Tulungagung.

Jufri, N. I. (2018). Pertemanan Perspektif al-Qur’an (Suatu Tinjauan Metode Maudu’i). Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Khadijah, & Zahriani, N. (2021). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Teori Dan Strateginya. Merdeka Kreasi Group.

Khamalah, N. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Jurnal Kependidikan, 5(2), 200–215.

Kurniawan, S. (2019). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Kearifan Lingkungan Di Sekolah Dasar: Dasar, Signifikansi dan Implementasi. Journal Of Research And Thought On Islamic Education, 2(1), 19–43.

Mabruroh, M. (2020). Peran Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Mi Yasmida Ambarawa Kabupaten Pringsewu Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Mawarti, S. (2022). Memperkuat Toleransi Melalui Pembelajaran Di Madrasah. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 13(2), 60–72.

Mofid, M., & Tyasmaning, E. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sma Sunan Kalijogo Jabung Malang. Al-Isyrof Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 17–39.

Muawwanah, S., & Darmiyanti, A. (2022). Internalisasi Pendidikan Karakter Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Edukatif JJurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 909–916.

Nabila, N. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 867–875.

Ningsih, W. S. W., Rianty, I., & Ridwan, R. (2020). Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Untuk Pencegahan Kenakalan Remaja Di Desa Senaung Kecamatan Jambi Luar Kota Kabupaten Muaro Jambi. UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi.

Pakpahan, D. R. (2017). Pengaruh Pengetahuan dan Sikap Terhadap Perilaku Masyarakat Pada Bank Syariah di Wilayah Kelurahan Sei Sikambing D. At-Tawassuth, 3(3), 345–367.

Rai, N., & Thapa, B. (2015). A study on purposive sampling method in research. Kathmandu: Kathmandu School of Law, 1–12.

Rizkia, K. (2018). Peranan Kelompok Teman Sebaya Terhadap Karakter Persahabatan Siswa Di SMP Nasional Bandung(Studi Kasus pada siswa SMP Nasional Bandung). FKIP UNPAS.

Rochmawati, N. (2018). Peran Guru dan Orang Tua Membentuk Karakter Jujur pada Anak. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 1–12.

Rohmah, S., Herawati, E., & Kholish, M. A. (2021). Hukum Islam dan Etika Pelestarian Ekologi: Upaya Mengurai Persoalan Lingkungan di Indonesia. Universitas Brawijaya Press.

Saihu, S., & Marsiti, M. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Upaya Menangkal Radikalisme Di SMA Negeri 3 Kota Depok, Jawa Barat. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 23–54.

Sailillah, S. (2021). Pendekatan Perilaku Uswatun Hasanah Guru Dalam Membina Akhlak Siswa Kelas VIII MTs Al-Hidayah Martapura. Tarbiyah dan Keguruan.

Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). pendidikan akhlak menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 39–56.

Sharif, Z., & Mohamad Roslan, N. (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi remaja terlibat dalam masalah sosial di Sekolah Tunas Bakti, Sungai Lereh, Melaka. Journal of Education Psychology & Counseling, 1(7), 115–140.

Supani, S. (2009). Sejarah Perkembangan Madrasah di Indonesia. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(3), 560–579.

Syamaun, S. (2019). Pengaruh Budaya Terhadap Sikap Dan Perilaku Keberagamaan. At-Taujih, 2(2), 81–95.

Tarmujianto, T. (2020). Peranan pendidikan akhlak dalam menciptakan keluarga bahagia. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 14(2), 55–70.

Wati, A., Lestari, N. D., Fiqri, P., & Purwasih, A. (2020). Pola Interaksi Siswa MAN I Metro dalam Menyikapi Berbagai Perbedaan Ekonomi, Budaya dan Organisasi Islam. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 1(1), 19–24.

Zul, D. R. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Buya Hamka. Kutubkhanah, 20(2), 102–120.




DOI: https://doi.org/10.18326/mdr.v14i1.17-32

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 M Dahlan R, Zainal Arief, Noor Isna Alfaien, Rosmawati Binti Mohamad Rashit

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)

Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga, Indonesia

Jl. Lingkar Salatiga Km. 2 Pulutan, Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50716,
Telp. (0298) 323706 – Fax. (0298) 323433

Technical Support: jurnalmudarrisa@iainsalatiga.ac.id

 

View MUDARRISA Stats

 

 

P-ISSN: 2085-2061

E-ISSN: 2541-3457