Upaya Guru dan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi guru Sekolah Islam dan kepala sekolah untuk meningkatkan daya saing sekolah dan untuk menganalisis objektivitas strategi menuju sekolah berdaya saing. Peneliti menggunakan metode eksploratif deskriptif dalam melakukan penelitian ini dengan melakukan observasi dan wawancara. Objek penelitian ini adalah dua pesantren yang dipilih secara purposive; yaitu MTs N Ngablak dan MTs Ma'arif 3 Grabag Magelang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada tujuh strategi yang digunakan oleh kepala sekolah Islam untuk meningkatkan daya saing sekolah. Tujuh strategi tersebut adalah efektifitas peran komite sekolah Islam, restrukturisasi organisasi sekolah, pengembangan kurikulum pendidikan (KTSP), meningkatkan profesi, sarana dan prasarana pendidik, melaksanakan berbagai program pembelajaran, dan memberikan jam tambahan untuk les pelajaran. Sementara itu, akurasi objektivitas strategi untuk meningkatkan daya saing menunjukkan enam sumber yang memiliki daya dukung tinggi yang telah terbukti berhasil yaitu upaya meningkatkan profesionalisme guru dan karyawan, meningkatkan manajemen dan administrasi sekolah dengan kerja tim, kepemimpinan yang kuat dan visioner serta tim yang solid, ketersediaan sumber belajar, meningkatkan pelaksanaan kurikulum, peningkatan ketersediaan dan infrastruktur pemeliharaan sekolah dan meningkatkan akuntabilitas sekolah.
This study is intended to find out the Islamic School’s teachers and headmasters strategies to improve school competitiveness and to analyze the objectivity of the strategies toward schools’ competitiveness. The researcher used Descriptive explorative methods in conducting this research by doing observation and interview. The objects of this research are two Islamic School chosen purposively; they are MTs N Ngablak and MTs Ma’arif 3 Grabag, Magelang. The result of this research shows that there are seven strategies used by Islamic Schools’ headmaster to improve schools’ competitiveness. They are effectiveness of Islamic School committee role, restructuring school organization, developing the education curriculum (KTSP), improving the educators’ profession, meeting of facilities and infrastructure, implementing various learning programs, and giving extra hour for tutoring lessons. Meanwhile, the accuracy of objectivity of strategies to improve competitiveness shows six resources which has a high carrying capacity that has been successfully proven, they are; continuously effort of improving teachers and employees professionalism, improving management and school’s administration with a strong and visionary leadership team work and solid, the availability of learning resources, enhancing the implementation of successful curriculum, availability improvement and maintenance school’s infrastructures and improving schools’ accountability.
Kata kunci: guru, kepala sekolah islam, daya saing
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.18326/mdr.v7i2.259-288
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Siti Umayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)
Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga, Indonesia
Jl. Lingkar Salatiga Km. 2 Pulutan, Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50716,
Telp. (0298) 323706 – Fax. (0298) 323433
Technical Support: jurnalmudarrisa@iainsalatiga.ac.id
P-ISSN: 2085-2061
E-ISSN: 2541-3457